10. november 2020

Glutenfrie rundstykker

Sjeldent finner jeg gode oppskrifter på glutenfritt brød eller rundstykker. Det har jeg nå endelig klart å finne, og disse rundstykkene er bare super gode. Veldig mettende og utrolig saftige, selv i kald tilstand. Jeg tåler melk, derfor har jeg erstattet halvparten av vannet i oppskriften med melk. 

Setter bakebollen på vekta og nullstiller, blander fortløpende hvert produkt i og nullstiller mellom hver gang. Væsken heller jeg i helt til sist. 



Oppskrift på dobbel deig og gir ca 24-25 rundstykker i god størrelse. 


-450 gr glutengritt havremel eller havregryn. Jeg tar ca 50/50

- 200 gr maismel

- 400 gr rismel

- 3 gram salt

- 3 ts bakepulver

-5 gr tørrgjær

- 6 ss fiberhusk

- 1500 gram vann evt. halvparten med melk

Nøytral olje til utbaking

valmuefrø/sesamfrø eller hva du måtte ønske til å strø over. Jeg tåler egg, så jeg pensler rundstykkene med egg før steking. 

Bland alt i en bolle

Elt i kjøkkenmaskin noen minutter

La bollen stå lunt i ca 1 time til heving

Rull ut til rundstykker

Etterhev i ca 1 time

Stekes på nest nederste/midterste nivå på 225 grader i ca 20 minutter. Dette avhenger din stekeovn, så følg med. 

Fryser rundstykkene i zip pose og henter opp til hvert måltid. Stekes i fryst tilstand 225 grader og ca 20 minutter. Skorpen blir sprø og fin og dette er rundstykker som også er gode i kald tilstand. F.eks. på tur, matpakken osv. 





Ingen kommentarer: