5. oktober 2020

Glutenfri og sprøe pannekaker

 Det kan være en utfordring å finne gode oppskrifter på glutenfri mat. Igjennom årene, har en kanskje prøvd så mye som ikke smaker godt. Da er det ekstra gøy at noen setter seg ned å lager gode oppskrifter, slik at de med glutenallergi eller andre sykdommer som må spise glutenfritt kan nyte godt av. Selv er jeg en allergiker med mange andre tilleggs problemer, men nå har jeg laget meg en pannekakeoppskrift som er nydelig.

Starter med 4 store egg og visper de litt luftige, fyller så på med en dert glutenfritt mel (Møllerens er min favoritt) , i tillegg til at jeg bruker litt Lailas melmix og en dert (ca 10 ss) med bokhvete, jeg valgte å bruke meierismør i røra og det er streng tatt ikke nødvendig siden vi bruker smør ved steking. Min opplevelse er at de blir mer smaksrike og sprøe. ca 1 ts med salt og melk etter hvor tykk du ønsker røra. 

Som dere forstår, så er alt en "dert" og det tilpasser du også etter antall pannekaker du ønsker å lage. Når jeg har tatt 4 egg som utgangspunkt, så blir det til hvertfall 8-10 pannekaker. Jeg bruker ikke sukker i røra eller i syltetøyet.





Mulig det kommer flere, men mer spesifikke glutenfrie oppskrifter fremover. 



1 kommentar:

sall1234 sa...

Så herlig, disse vil jeg prøve.